Vraag en antwoord

De antwoorden op de meest gestelde vragen vind je hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Ik heb een intakegesprek gehad met OBIN. Hoe gaat het nu verder?

Team Services maakt je aanvraag in orde voor de rechtbank. Het team controleert of de aanvraag compleet is. Indien nodig vragen zij ontbrekende gegevens bij je op. Zodra het dossier compleet is, wordt het dossier opgestart. Wij sturen je dan een brief.

Mijn inkomen komt voor de eerste keer bij OBIN binnen, hoe nu verder?

Zodra je inkomen bij ons binnenkomt, nemen we contact met je op. We maken dan meteen afspraken over leefgeld. Ook ontvang je een brief waarin alle gegevens van je contactpersonen staan.

Wanneer ontvang ik mijn leefgeld of extra geld?

OBIN kan pas leefgeld uitbetalen wanneer je inkomen bij ons binnenkomt. Je kan zelf kiezen op welke dag je je leefgeld wilt ontvangen.

Ik ontvang thuis post. Wat moet ik hiermee doen?

OBIN stelt bij beschermingsbewind en curatele geen postblokkade in. Dit is wettelijk niet mogelijk. Wij vragen alle instanties om je post naar OBIN te sturen. Toch kan het gebeuren dat je thuis bijvoorbeeld een rekening ontvangt. Stuur deze meteen naar ons door. Je krijgt hiervoor enveloppen waarmee je dit gratis naar ons kan sturen. Zijn de enveloppen op? Dan kan je nieuwe vragen aan je team.

Wat moet ik doen als ik (onverwacht) extra uitgaven heb?

Je kunt dagelijks contact opnemen met ons via de telefoon of e-mail. OBIN zal dan bekijken of er extra geld overgemaakt kan worden. Houd er rekening mee dat er niet altijd financiële ruimte is om alle onverwachte kosten te betalen. Vanzelfsprekend kan je met ons meekijken op de beheerrekening via MijnDossier. Zo kan je zelf of samen met je begeleider kijken of er ruimte is voor een extra uitgave.

Hoe kan ik overzicht krijgen in mijn financiële situatie?

Je krijgt online toegang tot MijnDossier. Hiermee kan je 24 uur per dag online alle inkomsten en uitgaven volgen op je beheerrekening. Heb je geen computer met internet? Dan ontvang je maandelijks financiële overzichten. Hierop kan je alle inkomsten en uitgaven bekijken. Op verzoek sturen wij je het budgetplan toe. Uiteraard kunnen wij je regelmatig (indien van toepassing) een recent schuldenoverzicht toesturen.

Kan OBIN voor mij sparen?

Afhankelijk van je inkomsten en uitgaven kunnen wij voor je sparen. Tevens is het afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van schulden.

Doen jullie ook belastingaangifte?

OBIN verzorgt jaarlijks de belastingaangifte Box 1 voor je. Het is daarvoor noodzakelijk dat je de jaaropgaven direct na ontvangst naar OBIN stuurt.

Wat kan een bewindvoerder niet regelen voor mij?
  1. Het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort.
  2. Het inschrijven in de basisadministratie van de gemeente.
  3. Het aanmelden bij het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI).
  4. Het aanvragen van een DigiD (DigiD is persoonlijk en niet overdraagbaar).
  5. Het aanleveren van medische gegevens.
  6. Het uitschrijven bij het zorgkantoor.
  7. Het zoeken van woonruimte of betaalde baan.
  8. Het aanvragen van bijstand/uitkering.
Hoe lang duurt bewindvoering?

De rechter kan bewind voor onbepaalde of bepaalde tijd uitspreken. Meestal is het voor onbepaalde tijd. Zodra je weer zelf in staat bent om je financiën zelfstandig te doen, kan je de rechter vragen om opheffing van het bewind. De rechter beoordeelt dan of het bewind wordt opgeheven.

Wat zijn de kosten van het beschermingsbewind?

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid, waar de Rechtspraak onder valt, bepaalt jaarlijks de hoogte van de kosten.

Heb je een inkomen op bijstandsniveau? Dan vragen wij bijzondere bijstand aan bij je gemeente om deze kosten te dekken. De gemeente beslist of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.

Gratis adviesgesprek?

Heb je een vraagstuk waar je niet uitkomt? Wij denken graag gratis en geheel vrijblijvend met je mee.